11 Şubat 2010 Perşembe

Yanlış Söylem 1: "Yetenek"

Bugün yeni bölüme başlıyoruz. Bazen hepimizin sürekli yanlış kullandığı kelimler bazen de futbolcuların kavram kargaşası yaratan sözleri "bence" özelinde yorumlanıyor. Bu seriye ilham kaynağı olan İbrahim Üzülmez'in bugün Milliyet'te yer alan açıklamalarıdır. Serdar Sarıdağ imzalı haber: Kaptan İbrahim Üzülmez, kariyeriyle ilgili ilginç açıklamalarda bulundu. Beşiktaş Teknik Direktörü Mustafa Denizli tarafından geçtiğimiz sezonun sonlarına doğru kaptanlığı geri verilen Üzülmez, “Eğer 30 yaşın altında olsaydım yönetim benimle beş senelik anlaşma imzalardı. Daha öncesinde 35 yaşıma geldiğimde futbolu bırakırım diye düşünüyordum. Ama inanın ben de çok şaşırıyorum çünkü yaşım ilerledikçe çok daha iyi oynamaya başlıyorum. Sanırım tecrübe, yetenekle birleşince ortaya böyle durumlar çıkıyor” ifadelerini kullandı. Gücünün yettiği kadar futbol oynayacağını söyleyen İbrahim Üzülmez, “Bu sezon sonu mukavelem bitiyor ama sözleşmemde bir senelik daha opsiyon var. Açıkça şunu söyleyeyim, Beşiktaş’ta futbol oynamaya devam etmek istiyorum. İnşallah yönetim sezon sonunda opsiyon haklarını devreye sokar ve ben de bu takımda futbolumu oynarım. Her ne kadar opsiyonum bir sene olsa da sanırım bundan daha fazla bir zaman futbol oynamaya devam edeceğim” diye konuştu. Kırmızılı cümleden bahsetmek istiyorum. İbrahim Üzülmez tecrübeyi yetenekle birleştirerek sinerji yarattığını hatta satır arasında ikisinin de zamanla kademe atladığından dem vurmuş. İbrahim Üzülmez'in kullanması gereken cümle yoksa şu şekilde mi olmalıydı? "Sanırım tecrübe yeteneği geçince ortaya böyle durumlar çıkıyor" Sizce yetenek geliştirilebilir bir şey mi? Potansiyelci misiniz yoksa kapasiteci mi? Bu iki kelimenin ayrıldıkları özel bir nokta var. Potansiyel kelimesini kullananlar belirsizliğin hükmünü öne sürmektedirler ama bilindik "Football Manager" terimiyle açıklarsak onların algıladıkları kelime "flair"'e denk gelmektedir. Yani sözcüğün içerisinde bolca içgüdüsel tepki, tahmin edilemeyen davranış bulunmaktadır. Kapasiteciler de yani "ability" kavramına daha yakın duranlar da bir futbolcuya sabit bir sayı atarak onun maksimumunu önceden belirliyorlar. El alem ise FM'de bize de yardımcı olacak şekilde bir güzellik geliştirerek "potential ability" kavramını kullanıyor. Bu kavramdaki içeriğe yukarıdaki gibi stabil sayı atmalarının yanı sıra bir sayının önüne eksi getirerek onun geleceğini de belirginsizleştirmektedirler. Biz önüne eksi atılmasından yanayız ama ucuna hiçbir sayı eklemeden. Geleceğin belirginsizleştirilmesinden yana olduğumuzdan yetenek kelimesinin spordaki karşılığında aklımıza "potansiyel kapasitenin limit-siz" olduğu gelmelidir... Cümlede geçen tecrübe kelimesine başka zaman değiniriz. Sözlerimiz yetenekle alakalıydı.

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails